۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۵/۰۲/۰۵ ۱۱:۳۳
گفت و گوی بدون سانسور با سارا کلانتری و رضا صیادیان
گردآورنده: پروانه شاه سوار
به نظر خودتان عامل اصلی شهرت، موفقیت و این جایگاهی که اکنون به آن رسیده اید چه مواردی است؟ آیا رسانه ها در این موفقیت سهیم بوده اند؟ کسب رتبه اول در جایزه ها چطور؟

- مهندس صیادیان : شاید بتوان مصمم بودن را در اول و پایبندی به ایده ها را ازعوامل مهم آن چیزی دانست که شما آن را موفقیت می نامید. یادم هست آیزنمن در کنفرانس استانبول در سال دو هزار میلادی مشخصه هزاره جدید را رسانه خواند. فرهنگ معاصر به دست رسانه ها شکل می گیرد. اگرچه به عنوان یک معمار شهرت چندانی در انتظار شما نیست. سال پیش که برای فستیوال جهانی به سنگاپور رفته بودیم موشه سفدی را دیدیم که در لابی مارینا بی سند قدم می زد و به جز چند معمار که به دلیل برگزاری مراسم او را می شناختند، کسی او را نمی شناخت. یکی از مشهورترین معماران جهان در یکی از آثارش که اتفاقا یکی از معروف ترین هتل های دنیاست تقریبا یک ناشناس است.

- مهندس کلانتری : به نظر من جوایز هم خیلی موثر است. ما زمانی که تعدادی جایزه بین المللی دریافت کردیم، بیشتر مورد توجه رسانه ها و عموم مردم قرار گرفتیم. به خصوص در رابطه با گرفتن جایزه شیکاگو این اتفاق بیشتر افتاد. به عنوان نمونه برای کارفرمایی که اخیرا با ما قرارداد بست، خیلی اهمیت داشت که با معمارانی کار کند که اعتبار بین المللی داشته باشند.

- مهندس صیادیان: رسانه به نظر من تیغ دولبه است. یک رسانه ممکن است بتواند شما را معروف کند ولی در عین حال هم می تواند تو را بسیار سطحی نشان دهد حتی امکان دارد برجستگی های کاذب به وجود بیاورد.

مدتی است در مورد معماری اسلامی خیلی بحث می شود خیلی ها عقیده دارند طراحی های ما باید مطابق با این رویکرد باشد. نظر شما در این مورد چیست و فکر می کنید معماری اسلامی باید چه الگویی داشته باشد؟

- مهندس صیادیان: اینکه موضوع طراحی را به یک ژانر مشخص محدود کنیم و اینکه بگوییم از این به بعد باید طراحی ها به گونه ای خاص باشد عملی نیست. ولی این بدیهی است، بخشی از فرهنگ ما ایرانی و بخشی دیگر اسلامی است و بخشی هم مدرن. وقتی می توانیم معماری خوب خلق کنیم که شناخت درستی از زمان خود داشته باشیم و بدانیم فرهنگ معاصر از چه بخش هایی تشکیل شده. اما فکر نمی کنم جریان پویا و ادامه داری باشد.

- مهندس کلانتری: ما همیشه وقتی در مورد دوره ای از تاریخ صحبت می کنیم، سطحی ترین کار این است که دقیقا همان فرم ها را کپی کنیم. در صورتی که در دوره های تاریخی ما، مفاهیمی بنیادین وجود دارد که ما می توانیم با استناد به آن ها و تغییر آن ها با نحوه زندگی و نیازهای انسان امروزی معماری بدیع خلق کنیم. در واقع این مفاهیم بایستی با دنیای مدرن و جهان بی مرزی که در آن زندگی می کنیم، تطبیق داده شده تا به یک معماری شاخص و منحصر به فرد دست یابیم.

- مهندس صیادیان: فضای خانه های ایرانی قدیمی ویژگی درون گرایی دارند که ناشی از فرهنگ و شکل زندگی مردم آن روزگار است. نکته مثبت این گونه معماری آن است که در عین حفظ حریم شخصی یک فضای ذهنی ایجاد می کند؛ در واقع به انسان امکان سیر آفاق می دهد که می شود آن را در شعر، مینیاتور و سایر هنرهای آن زمان پیدا کرد.
متاسفانه ما در این زمان یا مدهوش سنت می شویم و یا غرق در مدرنیته. ما نمی توانیم این جریان مدرنیته را در داخل فضای فرهنگی خود هضم کنیم. یا خودمان در آن حل می شویم و یا به طور کلی آن را طرد می کنیم.

- سخن آخر.
-مهندس کلانتری: سخن آخر اینکه با گسترش فضاهای آموزشی معماری و افزایش معماران در جامعه لزوم پایبند بودن به اخلاق حرفه ای در جهت پیشرفت جمعی، امری حیاتی است. با پرهیز از حاشیه ناسالم در جهت دوستی و وحدت اجتماعی گام برداریم. حال که جمعیت معماران رو به بهبود است فرصت مناسبی است تا از این همه نیروی انسانی یک جریان ماندگار بسازیم و با همدلی فرصت های موجود را تبدیل به آثاری با ارزش کنیم.

- مهندس صیادیان: البته لازمه همه این ها بالا بردن فرهنگ فرد فردمان است تا به خرد جمعی دست پیدا کنیم. با مطالعه کردن و رعایت اخلاق ضمن زنده سازی ارزش های کهن، در جهت خلق ارزش های نو نیز کوشا باشیم. من معتقدم چنانچه بخواهیم این توانایی را داریم تا در خاطره جمعی قومی جهان نقشی ماندگار بیافرینیم و معماری از خود به یادگار بگذاریم که در شان و منزلت میراث با ارزشی که اجدادمان به یادگار گذاشته اند باشد. البته به شرطی می توانیم در جهان خود را معماری مطرح کنیم که از بخل و کوته فکری که مانعی در تشخیص زیباییست پرهیز کنیم. برای یافتن گوهر زیبایی باید سیرتی زیبا و آراسته به دانش و آگاهی داشت تا بتوان به خلق زیبایی دست زد.
آنچه شعور است و آنجا که شور چون در آمیزد شعفی برانگیزد که مایه سرور است و نیک اندیشی و آن چیز که اندیشه دوران معاصر را آشفته کرده فقدان یکی در حال خودنمایی دیگری است. معماری می تواند فرهنگ ما را از حاشیه نشینی جهان خارج کند و هویت نوینی خلق کند که روح زمانه را دارا باشد و در ضمن به معماری گذشته نیز احترام بگذارد.

بخش چهارم گفت و گو با سارا کلانتری و رضا صیادیان

تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منبع: فصلنامه طراح شماره 9 نوشته سروش بخت مینو
تعداد بازدید : ۳۶۴۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معرفی کامل مسجد شاه اصفهان

معرفی کامل مسجد شاه اصفهان

فراخوان پنجمین سالانه هنرهای شهری تهران

فراخوان پنجمین سالانه هنرهای شهری تهران "بهارستان 99"

معماران معروف ایران

معماران معروف ایران

اولین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین در علوم و تکنولوژی

اولین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین در علوم و تکنولوژی

معماری و طراحی داخلی خانه ایرانی صدری

معماری و طراحی داخلی خانه ایرانی صدری

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: محسن فروغی

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: محسن فروغی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir