۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ ۱۳:۳۱
گردآورنده: پروانه شاه سوار
- ما درصدی از جمعیت جهان را تشکیل می دهیم ولی نتوانستیم در معماری جهان تاثیر گذار باشیم، در کشورمان نیز معماری پیشرفت چشم گیری نداشته است، حتی گاهی کارهای معمارها از جمله طراحی را، غیر معمارها انجام می دهند. فکر می کنید چرا به این صورت است؟
- مهندس صیادیان: معماری بخشی از فرهنگ است، و فرهنگ یک مفهوم عام است که معماری، هنر و نحوه تفکر و زندگی را شامل می شود. ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که تمام بار فرهنگ را معماری به تنهایی به دوش بکشد. البته معماری می تواند جریان فرهنگ را رهبری کند. این یک مساله دیگر است که اتفاقا فکر می کنم که احتمال تحقق هم دارد. اما وقتی کارنامه چند دهه گذشته سایر عرصه های فرهنگی نظیر ادبیات، فلسفه، هنر و غیره را مرور می کنیم، متوجه می شویم که معماری به مراتب پیشرفت بیشتری داشته است. اساسا پدیده ها را بصورت مجرد نمی توان داوری کرد. در مورد معماری نیز لازم است بستر مناسب فراهم شود. جریان تفکر بستر پیشرفت و تعالی را فراهم می کند. شاید معماری به سهم خود قدم های موثری برداشته، معماری بایستی یک پیش زمینه از تفکر داشته باشد و تفکر وقتی جلو می رود معماری هم با آن پیشرفت می کند.
- مهندس کلانتری: به نظر من مهم ترین مساله بستر است. همان طور که در معماری بستر بسیار حائز اهمیت است، برای تربیت معمارانی تاثیرگذار نیز باید بستری مناسب وجود داشته باشد تا افراد در آن بستر رشد کرده و تربیت شوند. اصولا جریان های نو در جامعه با کوته نظری و بخل در نطفه خاموش شده و ارزش ها به بی ارزشی و بی ارزشی به ارزش ها تبدیل می شود. آنگاه تکلیف این معماری چیست؟
- مهندس صیادیان: با توجه به اینکه تا امروز به نسبت حجم ساخت و سازهای انجام شده، سهم معماران متفکر بسیار کم بوده است، دو استراتژی مهم را می توان مطرح کرد: یکی اینکه معماران می توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و سعی کنند که آن بخش بزرگ از کارها که به سوی آن ها نمی آید را به خود جذب کنند تا بتوانند این دایره را بازتر کرده و در حقیقت بتوانند سهم بیشتری از ساخت و سازها را در اختیار داشته باشند. از دیدگاه من معماران توانایی آن را دارند به جای اینکه همدیگر را خرد کنند بتوانند همدیگر را بزرگ کنند.
استراتژی دوم جامعه معماری آنست که از روی یکدیگر شوند که البته معتقدم این روزها بیشتر این استراتژی متداول می باشد و همان مقدار کار اندکی هم که وجود دارد نیز از دست می دهند. چون از روی همدیگر رد شدن باعث شده که یکدیگر را کوچک پنداشته و خرد کنند.
- شما تا به حال توانسته اید با زد و بند کاری را به دست بیارید؟
- مهندس صیادیان: خیر، این گونه فعالیت ها احتیاج به توانایی ویژه ای دارد که متاسفانه ما فاقد آن هستیم!
- معتقد هستید که معماری ایران پدر خوانده دارد؟
-ممهندس صیادیان: به نظر من تا کنون هیچ هنری متولی نداشته است. البته من واژه پدر خوانده را چندان برازنده آن جماعتی که در ذهن و مورد نظر شماست نمی دانم. اما جریان های سطحی که قدرت در اختیار آن هاست، نوعی برخورد و رفتار انحصار طلبانه دارند که خاصیتی مافیایی است و آدم ها را یاد پدر خوانده می اندازد اما چنین اقتداری در آن ها وجود ندارد.
در دوره های قبلی یک سری از آدم ها بودند که خود را متولی معماری می دانستند و استعداد یابی نمی شدند و جوان ها حتما باید زیر دست آن ها کار می کردند که بیشتر آن ها را سرخورده می کردند. ولی الان جوان ها دیده می شوند، دفاتر کوچک معماری دیده می شوند در صورتی که قبلا فقط کارها در بین یکسری از آدم های خاص انجام می شد.
-برای گرفتن کار و پیش بردن آن به غیر از اصول معمارانه آیا از ترفندهای دیگری نیز استفاده می کنید؟
عقیده ما اینست که همیشه عوامل اصلی که در نتیجه تاثیر دارند را مورد نظر قرار دهیم. اصول معمارانه باید انعطاف پذیر باشد تا معماری بتواند نیازهای سرمایه گذار و مصرف کننده را برآورده کند. اینکه خواسته سرمایه گذار چیست اهمیت دارد اما سلیقه اش باید هدایت شود. جریان فرهنگ یک جریان پیوسته و مداوم است. اینکه معمار چگونه ایده اش را مطرح و از آن دفاع می کند و از تلاطم نظرات و سلیقه ها نجاتش می دهد هنر اوست.
-مهندس کلانتری: درک خواسته ها کارفرما هوش خاصی نیاز دارد. کارفرما باید به معمار خود اطمینان پیدا کند و این اطمینان می تواند از طریق دیالوگ و گذاشتن جلسات متعدد و همچنین آشنا کردن کارفرما با طرح مورد نظر ایجاد شود.

بخش سوم گفت و گو با سارا کلانتری و رضا صیادیان

تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منبع: فصلنامه طراح شماره 9 نوشته سروش بخت مینو
تعداد بازدید : ۳۱۴۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
اولین کنفرانس ملی نماد شناسی در هنر ایران، با محوریت نمادهای بومی

اولین کنفرانس ملی نماد شناسی در هنر ایران، با محوریت نمادهای بومی

فراخوان چهارمین دوره دو سالانه کتاب معماری و شهرسازی

فراخوان چهارمین دوره دو سالانه کتاب معماری و شهرسازی

فراخوان همایش

فراخوان همایش "آجر و آجر کاری" در هنر و معماری ایرانی

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل

کنگره بین المللی عمران،معماری و شهرسازی معاصر جهان

کنگره بین المللی عمران،معماری و شهرسازی معاصر جهان

پیشنهادی برای ساخت مرکز تجاری وسیعی در اصفهان توسط استودیوی معماری CAAT

پیشنهادی برای ساخت مرکز تجاری وسیعی در اصفهان توسط استودیوی معماری CAAT

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir