۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۵/۰۷/۰۳ ۱۸:۰۰
آموزش نوشتن رزومه معماری،آموزش ایجاد پورتفولیو معماری
تحریریه معماری آرل
رزومه ی کاری، تحصیلی و پورتفولیو (Portfolio) یکی از چیزهایی است که هر کسی که میخواهد در دفتری استخدام شود به آن نیاز خواهد داشت. امروز در وب سایت معماری آرل، قصد داریم به جامعه ی دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری، نکاتی درباره ی نوشتن یک پورتفلیوی معمارانه و رزومه ی خوب و ارزشمند ارائه کنیم. این نکات توسط معمار جوان برزیلی Gabriel Kogan، به زبانی ساده و راحت بیان شده اند و در وب سایت آرک دیلی منتشر شده است:

یافتن شغلی به عنوان معمار یا کارآموز تنها به مهارت های شما به عنوان یک معمار بستگی ندارد. بلکه نحوه ی ارائه ی مهارت ها نیز اهمیت فراوانی دارد.
امروزه که رقابت های حرفه ای بیش از گذشته و شدیدتر شده است و رزومه ها بیشتر و بیشتر به یکدیگر شباهت پیدا کرده اند، ساختن پورتفولیو کاری عادی و روزمره شده است و اغلب شامل موارد زیر است:
کدام پروژه هایم را در پورتفولیو بیاورم.
چه اطلاعات شخصی ای را اضافه کنم.
آیا باید مقالات آکادمیک خود را در آن بگنجانم یا خیر.

Gabriel Kogan برای ساختن یک پورتفولیوی معمارانه ی خوب، به 12 نکته اشاره می کند. موارد مختلفی نظیر طراحی گرافیکی، اطلاعات شخصی و محتوای کلی مورد نیاز یک پورتفولیو در این نکات گنجانده شده اند. برای مطالعه ی این دستورالعمل آموزنده با آرل همراه باشید و همچنین اگر موارد دیگری به ذهنتان می رسد با ما در میان بگذارید.

1 - از ارسال رزومه ی تنها پرهیز کنید.


هرگز و هیچوقت رزومه ی خود را بدون نمونه کار ارسال نکنید. بدون شک این قانون شماره ی 1 برای ارسال رزومه است. رزومه هایی که تنها شامل یک متن هستند، به ندرت مورد توجه قرار می گیرند و در قیاس با دیگر رزومه ها امکان موفقیت ندارند. این که شما از کجا فارغ التحصیل شده اید در مقایسه با توانایی های شما در حرفه تان، اهمیت چندانی ندارد.

2 – ارائه و نحوه ی پرزنت پورتفولیو به اندازه ی محتوای آن اهمیت دارد.


ترکیب بصری می تواند باعث پیروزی یا شکست پورتفولیوی شما باشد. این موضوع بیانگر یکی از مهارت های اساسی شماست که چیزی نیست جز طراحی گرافیکی. حتی پورتفولیوهایی که پروژه های جذابی ارائه می کنند، در مقایسه با آنهایی که گرافیک جذاب تری دارند، کمرنگ تر به نظر می رسند. صفحات شلوغ، محتوا را پنهان می کنند. تصاویر نیاز به فضایی خلوت تر جهت تامل دارند. پورتفولیوی خود را با حجم زیادی از اطلاعات پر نکنید. هر چه چیدمان جذاب تر و مختصر تری داشته باشید بهتر است. معمولا افرادی که به این مدارک نگاه می کنند می توانند به شما بگویند چه اطلاعاتی مرتبط است و چه چیزهایی باید حذف شوند. فونت، حاشیه ها، ساختار، تناسب بندی صفحه و ... نیز بیانگر توانایی های شما به عنوان یک معمار هستند.

3 – ویژگی های شخصیتی خود را نیز در پورتفولیو بگنجانید!


حرفه ی معماری حرفه ای میان رشته ای است. برای هر معمار، دانش عمومی مهمتر از دانستن طراحی فنی یا اطلاعات ساختمانی است. شخصیت شما ویژگی حیاتی برای شغل شماست. اگر خوب شعر می گویید، خوب نقاشی می کشید یا خوب می نویسید، اگر به هنر علاقه مندید یا خوب عکاسی می کنید، هیچ دلیلی برای مخفی کردن آن وجود ندارد. دفاتر معماری معمولا به دنبال معمارانی هستند که به فکر علایق شخصی خودشان نیز هستند. به علاوه این اطلاعات می تواند پورتفولیوی شما را جذاب تر کند. در ضمن برای بیان آنها باید فرم بصری پیدا کنید. یک سلفی با گروهی از دوستان در کنار ساحل، قطعا موضوع مناسبی نیست، اما یک عکس حتی انتزاعی، که شخصیت شما را نشان می دهد یا به عبارت بهتر شما را بیان می کند، می تواند ضمیمه ی قابل توجهی باشد. پس تصاویری مد نظرهستند که شخصیت و علاقه مندی های شما را بازتاب می دهند.

4 – قطعا یک پورتفولیوی طولانی، بهتر از یک پورتفولیوی کوتاه نیست.


برخی از دفاتر معماری، روزانه ده ها رزومه دریافت می کنند و برای شان مهم است که روزمه جذاب و خلاصه باشد و مستقیم سر اصل مطلب برود. پورتفولیوهایی که صفحات طولانی دارند، معمولا به صورت کامل مورد توجه قرار نمی گیرند. بهترین پروژه ی خود را در صدر قرار دهید و پورتفولیوی خود را با موضوعی جذاب به پایان برید؛ زیرا نگاه اول بسیار مهم است. اگر پروژه های زیادی دارید که فکر می کنید مناسب هستند، همه ی آن ها را در پورتفولیو نگنجانید و تنها بهترین آنها را انتخاب کنید. پروژه های متوسط و پروژه هایی که به آنها افتخار نمی کنید یا در مورد آنها شک دارید را رها کنید. ممکن است برای شما جالب باشد، اما اهمیت ندهید. بهتر است که دو پروژه ی خوب داشته باشید تا 10 پروژه ی متوسط! بهتر است دو پروژه ی عالی داشته باشید تا دو پروژه ی عالی و 8 پروژه ی متوسط! قطعا هیچ قاعده ای برای تعداد صفحات پورتفولیو نیست اما یک پرونده ی 40 صفحه ای قطعا زیاد است. به خاطر داشته باشید در وهله ی اول به مدارک شما بیش از 1 دقیقه نگاه نخواهند کرد.

5 – پروژه هایی را انتخاب کنید که با پورتفولیو و زمینه ی کاری آن دفتر مرتبط باشد.


برای هر دفتری باید پورتفولیوی مخصوص به آن دفتر را درست و ارسال کنید. چرا که هر دفتر شرایط و سبک خاص خود را دارد. برای مثال برخی پروژه ها ممکن است برای برخی دفاتر مناسب به نظر برسند و برای برخی دیگر مناسب نباشند. بنابراین، در مورد ویژگی ها و فلسفه ی کاری هر شرکت مطالعه داشته باشید و پورتفولیویی مناسب برای آنها تهیه کنید. این بدان معنی نیست که پروژه های نامتعارف خود را نگنجانید، بر عکس،دفاتر معماری مشتاق سبک های جدید معماری هستند؛ البته تا زمانی که آنها بر اساس اصول درست طراحی شده باشند. مراقب باشید که پروژه هایی شبیه به پروژه های دفتری که می خواهید در آنجا مشغول به کار شوید را در پورتفولیو نگنجانید. برخی چیزها می تواند برای یک دفتر معماری آزار دهنده باشد، مانند دیدن کپی از پروژه ی خودشان یا همان سبکی که آنها کار می کنند. خودتان باشید و با ویژگی های خودتان عمل کنید.


6 – یک فایل PDF با حداکثر حجم 15 مگابایت ضمیمه کنید.


پورتفولیوهای آنلاین اصلا جذاب نیستند. بار دیگر تاکید می کنم، اصلا جذاب نیستند! معمولا خیلی کند هستند و برای کاربر، استفاده از آنها خیلی راحت نیست. علاوه بر اینکه یک دفتر معماری میخواهد یک کپی از فایل شما را نگه دارد چرا که ممکن است در آینده قصد جذب نیرویی را داشته باشند که در گذشته فرصت شغلی برای او فراهم نبوده است. در ضمن فایل های PDF قابلیت جستجو دارند.وب سایت های شخصی که کارهای شما را نشان می دهند، بسیار خوب و مورد استقبال هستند، اما باز هم جای PDF های سنتی را نمی گیرند. ابزارهای دیگر مانند Google Drive یا سایر ابزارهای اشتراک فایل را کنار بگذارید.


7 – صفحه ی CV خودتان را جذاب کنید.


در مقایسه با صفحات معرفی کارها و تصاویر، صفحه ی CV باید فقط شامل اطلاعات باشد. چیزهایی مانند اینکه در کدام شهر زندگی می کنید، به چه زبان هایی صحبت می کنید و به چه نرم افزارهایی مسلط هستید را می توان به شکلی جذاب همراه با اینفوگرافیک ارایه کرد.
(این بخش برای دفاتر معماری خارج از ایران بیشتر صادق است تا دفاتر معماری ایران: چیزهایی مانند شماره ملی، وضعیت تاهل، آدرس خانه و نظیر این ها به هیچ وجه ذکر نشوند و در مرحله ی اول باید از آنها اجتناب کنید. اما دانستن زبان خارجی را حتما بنویسید، چرا که این اطلاعات برای دفاتری که پروژه های خارج از کشور دارند بسیار مهم است و فقدان این بخش می تواند سریعا منجر به حذف پورتفولیوی شما شود.)

8 – پروژه های نظری


پروژه های دانشگاهی و تئوری به بهترین وجه ممکن پتانسیل های یک معمار را نشان می دهند. می توانید پورتفولیوی خود را با پروژه های نظری و دانشگاهی شروع کنید، چرا که به اندازه ی پروژه های واقعی دارای ارزش هستند. سابقه ی تحقیقاتی و پژوهشی شما نیز همینطور است. وقتی شما دارای رزومه ی تحقیاتی هستید، این رزومه می تواند توانایی شما را در تکمیل یک پروژه ی معماری نشان می دهد. همچنین هوش و تدبیری که بیانگر گسترش این پیچیدگی ها و تجزیه تحلیل هاست را به خوبی بیان می کند؛ علاوه بر اینکه امروزه تحقیقات در حوزه ی معماری بسیار اهمیت دارد. نحوه ی ارائه ی این پروژه های تثوری باید واضح، شفاف و خلاصه باشد.


9 – گنجاندن نقشه های فنی هم می تواند مفید و هم می تواند مضر باشد.


ارائه ی پورتفولیو به معنی ارائه ی نقشه های فنی و ساختمانی نیست. شما قرار نیست هر پروژه را به طور کامل با پلان های طبقات و مقاطع متعدد توضیح دهید! فقط ایده ی کلی پروژه یا کانسپت را ارائه کنید تا مهارت شما را نشان دهد. اگر شما به مصاحبه دعوت شدید، آنگاه می توانید جزئیات بیشتری را همراه ببرید، مانند نقشه های فنی، تا بتواند از پورتفولیوی شما پشتیبانی کند و در این هنگام است که این جزئیات اهمیت خواهند داشت و می تواند حتی شامل جزئیات 1 به 1 و یا 1 به 2 باشد تا توجه شما در طراحی و دقت در ساخت را نشان دهد. البته در بردن آنها اغراق نکنید!

10 – شرح وظابف تان را برای هر پروژه بیان کنید.


روند همکاری تان در هر پروژه را کاملا ساده و شفاف ذکر کنید. همکاری واقعی! حتی اگر کارآموز بوده اید، آن چیزی که واقعا انجام داده اید را بنویسید. مثل ترسیم جزئیات در و پنجره ها، یا همکاری در روند پردازش ایده و کانسپت اولیه، یا نظارت بر کار. این تجربه ی واقعی شما را نشان خواهد داد. طراحی معماری و پروژه های معماری همواره یک کار جمعی است! حتی اگر روی پروژه ای خودتان کار کرده اید به احتمال زیاد همه ی آن را خودتان به تنهایی انجام نداده اید. بنابراین صداقت کامل داشته باشید.


11 –نامه نگاری اولیه!

متنی که در ایمیل اولیه می فرستید بسیار حائز اهمیت است. باید خلاصه و جذاب باشد. خبری از سخنرانی نیست.این نکات را در نظر داشته باشید که این نامه ها نامه های شخصی نیست. نامه های صادقانه بهتر از نامه های بسیار رسمی است. در واقع هیچ چیز بدتر از نامه های خشک ورسمی نیست. مگر آنکه از شرکت هایی با صدها یا هزار پرسنل تقاضای کار می کنید (در این مورد هیچ کدام از توصیه های ذکر شده در این مقاله به درد شما نخواهد خورد). توصیه نامه از دیگر معماران، معمولا دیگر محبوبیت گذشته را ندارند. زیرا توسط خود معمار نوشته شده و توسط معماری دیگر امضا می شوند. این نوع توصیه ها تنها باید زمانی نوشته شود که در روند مصاحبه از شما خواسته شده باشد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که یک ایمیل را به دفاتر متعدد ارسال نکیند. ایمیل هایی که بصورت Forward ارسال شده باشد یا لیستی از دریافت کنندگان را همراه داشته باشند معمولا پیش از بررسی حذف خواهند شد.

12 – مهمترین چیز: همیشه حقیقت را بگوئید.


هیچ چیز را از خودتان اختراع نکنید. هرگز در پورتفولیو اغراق نکنید. صداقت بهترین تدبیر است. شما ممکن است شغلی را به دست بیاورید اما پس از مدتی به دلیل دروغ هایی که گفته اید، آن را از دست بدید. حقیقت همواره آشکار خواهد شد. پس فقط و فقط خودتان باشید.


کپی برداری از این مطلب حتی بدون ذکر منبع آزاد است! (هدف ما رسیدن این دستورالعمل به دست هر دانشجو و فارغ التحصیل معماری است که به آن نیاز دارد. پس شما هم می توانید این مقاله کوتاه را به اشتراک بگذارید.)
همچنین می توانید رزومه ی خود را برای ما ارسال کنید. به این منظور بخش دعوت به همکاری را مشاهد نمایید.

دعوت به همکاری در گروه معماران آرل



تحریریه معماری آرل
با تشکر از حمید خوشگام
منبع: ARCHDAILY
تعداد بازدید : ۳۲۸۲۱
نسخه چاپی :  
ملیحه

من کارشناسی معماری داخلی دارم میشه بگید برای اینکه پورتوفلیوم مورد قبول واقع بشه چه کارهایی انجام داده باشم بهتر هست؟



roxana

سلام، از حسن نیت شما و به اشتراک گذاری صمیمانه مطالب مفید در حوزه های مختلف بسیار سپاسگزارم.
پاراگراف انتهایی مقاله چیزی بود که باعث شد این کامنت رو بذارم، خیلی خوشحال شدم از اینکه هنوز هم آدمهایی وجود دارن که دانش و معلوماتشون رو بی دریغ و بی هیچ چشمداشتی در اختیار عموم قرار میدن، و برای رشد دیگران هم به موازات رشد شخصی خودشون اهمیت میدن.



M.a.z

کاش چند نمونه از رزومه های دانشجویی ایرانی(!!)قرار میدادید.الان من به عنوان یه انشجو واقعا نمیدونم چجوری کارهای دانشجویی رو رزومه کنم تا شرکت ها هم خوششون بیاد.



hosein

با سلام و عرض ادب
ممنون بابت مطالب مفید و بسیار ارزشمند.



سجاد جعفری خواه

سلام.تشکر میکنم بابت مطلبی که گذاشتید،و بهتون خسته نباشید میگم بابت زحماتی که برای حوزه هنر و معماری میکشید.



سجاد جعفری خواه

سلام.تشکر میکنم بابت مطلبی که گذاشتید،و بهتون خسته نباشید میگم بابت زحماتی که برای حوزه هنر و معماری میکشید.



سجاد جعفری خواه

سلام.تشکر میکنم بابت مطلبی که گذاشتید،و بهتون خسته نباشید میگم بابت زحماتی که برای حوزه هنر و معماری میکشید.



زری

خیلی بهم کمک کرد.ممنونم.



مهدی

خیلی مفید و ارزشمند بود. با تشکر فراوان



مجید پورمیرزا

مرسی. استفاده کردم از نکات. میخوام یه رزومه خوب درست کنم برای خودتون بفرستم :)



مجتبی جعفری

سلام و خسته نباشید میگم گروه آرال .. سایتتون واقعا عالیه .. شما ازون دسته اید که مطالب فوق العاده مهم و ضروری که واقعا بدرد میخوره رو میزارین .. از این که ب روزید و از دادن اطلاعات دریغ نمیکنید واقعا خوشحالم .. خوشحالم که هستند کسایی که از دادن معلومات به دیگری دریغ نمیکنند و به فکر پیشرفت خودشون و دیگران اند ..




بیتا مفرح

سلام بر بچه های شرکت آرل. من چند سالی میشه که فارغ التحصیل شدم و مشغولم. هر چند روز یه بار میام سایتتون سر میزنم. همیشه یه مطلب جالبی بوده که بشینم بخونم. این مطلبم یکی از اون مطلبای خوب بود. متن رو کپی کردم تو تلگرام واسه بچه ها فرستادم بخونن. مرسی



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
چرا معماران باید بیشتر میز کار خود را ترک کنند و به پروژه های اجرایی سرکشی کنند؟

چرا معماران باید بیشتر میز کار خود را ترک کنند و به پروژه های اجرایی سرکشی کنند؟

شمع کوبی

شمع کوبی

آیا فاکتورهای لازم برای اینکه یک طراح داخلی شوید را دارید ؟

آیا فاکتورهای لازم برای اینکه یک طراح داخلی شوید را دارید ؟

ديالکتيک فضاها; غنای زيست شهری

ديالکتيک فضاها; غنای زيست شهری

5 نکته :  چگونه در یک مسابقه معماری برنده شویم؟

5 نکته : چگونه در یک مسابقه معماری برنده شویم؟

10 لپ تاپ برتر برای معماران و طراحان در سال 2019

10 لپ تاپ برتر برای معماران و طراحان در سال 2019

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir